"Všetky naše vozidlá majú GPS monitoring - v nedeľu (11. 12.) sme
vyčistili 370 kilometrov chodníkov a v pondelok (12. 12.) 363 kilometrov
chodníkov, plus ručné čistenie zastávok MHD, schodov a priechodov. V
meste Prešov je 329 zastávok MHD a množstvo priechodov a schodov. GPS
monitoring bol odovzdaný mestu Prešov, to znamená, že vedia, kde sme
boli," uviedla pre TASR konateľka spoločnosti Záhrada Real Daniela Lazoriková.
Niektoré chodníky museli podľa jej slov pre nepretržité sneženie prechádzať opakovane.
"Taktiež, keď prejde veľké auto s pluhom a sypačom po ceste a chodník
je hneď vedľa cesty, všetok sneh je opäť na chodníkoch, zastávkach a
priechodoch, ktoré musíme opakovanie čistiť," skonštatovala Lazoriková.
Ako ďalej uviedla, 20 ľudí ručne čistí zastávky MHD, schody a priechody.
V nedeľu bolo podľa jej slov v teréne vonku osem vozidiel a v pondelok
šesť vozidiel, ktoré zabezpečujú pluhovanie a posyp chodníkov.
"V meste Prešov je veľa chodníkov, ktoré sú úzke a ani malé vozidlo
nedokáže ísť po chodníku. Ďalej je problém, že sú nevhodne umiestnené
stĺpy uprostred chodníkov, ktoré bránia súvislému prechodu po
chodníkoch. Najväčší problém je parkovanie vozidiel na chodníkoch," vysvetlila Lazoriková.
V meste Prešov je podľa nej prísny zákaz používania soli na chodníky, schody a priechody.
"Môže sa používať len chlorid horečnatý v množstve jedna tona ročne,
čiže sa používa len ekologický posyp - kameň a zeolit v centre mesta.
Počas nepretržitého sneženia robíme, čo môžeme. Nedokážeme odstrániť
zimu, len zmierniť je následky," vysvetlila Lazoriková.
Primátor Prešova František Oľha kritizoval nezvládnutie zimnej údržby
firmami, ktoré ju majú na starosti. Firmy vyzval na plnenie si zmluvných
povinností. Šéf prešovskej samosprávy tvrdí, že radnica dostala neúplné
až klamlivé informácie o pripravenosti na zimnú údržbu. Problém je
podľa jeho slov s nedostatkom techniky i zamestnancov. Konateľ Správy a
údržby komunikácií mesta Prešov Tomáš Fecko reagoval, že operačný plán
bol spracovaný v októbri, naplniť sa však dá za plného stavu vodičov.
Viacerí sú, ako podotkol, aktuálne práceneschopní, snažia sa ich však
doplniť. Do budúcna bude podľa neho potrebné obmeniť aj techniku.